Monday, July 29, 2013

#3 Kek Pisang..

Assalamualaikum w.b.t...

Kek Pisang..?? yupp.. kek pisang tajuk entry kali ni.. 
masa buat RPH tadi tiba2 terfikir nak kongsi apa pasal entry kali ni... 
maka nya, aku teringat kek pisang tadi.. haha..
ekceli, nak kongsi suasana puasa atau lebih fokus lagi juadah berbuka dan bersahur aku 
selama berpuasa di Tapah ni.. ada kau kesah..?? hahaa.. 
kalo ko tak kesah cepat2 klik butang X kat atas sebelah kanan tu.. kekeke.. 

lets begin... jom citer satu2.. jom.. jom...

ni lah rupa luaran kek pisang.. hahaa... sedapp...
ni rupa kek pisang bagi sesiapa yang tak mengenalinya...
lepas ni boleh lah try ya.. nampak tak serat2 tu..?? hah..!
 ikutkan cerita, aku ni memang suka kek pisang ni sejak zaman sekolah lagi... 
sebab asal ada program mesti kek ni yang kena hidang.. kan..??
kalo sapa2 yang seangkatan debat ngan aku, pasti dorang taw kalo berhenti kat RnR 
untuk sarapan, mesti aku makan kek pisang jak dan segelas teh limau panas.. hhaha..
kat tapah?? kek pisang ni sebagai juadah bersahur aku dan housemate.. 
selain tu, ada roti gardenia 2.40 tue sekali.. haha.. air..?? air kosong jak lah.. 
tiada heater lagi, so ndak boleh sahur mewah2.. kahkah.. 
btw, alhamdulillah mampu bertahan hingga ke petang.. :) 
begitulah juadah bersahur aku selama 3 minggu kat tapah ni..

next?? 

apa ni..?? apa ni..?? haa.. ni lah tempoyak...!!
tempoyak.. tempoyak ni menjadi kegilaan aku sejak aku ting 3.. 
masa tu aku ada kawan semenanjung, dia anak askar... so, kalo hujung minggu dia akan ajak 
aku dan kawan2 pi rumah dia.. mcm biasalah, mesti mak dia perform masak kat umah 
untuk bg tetamu makan kan.. then terhidanglah tempoyak ni.. 
sejak dari tu, aku memang suka benda alah ni.. tapi tak lah sampai tahap kritikal.. 
its ok kalo tiada..

masa kat tapah ni, aku jenjalan kat bazar ramadoon.. 
tetiba ternampak tanda harga TEMPOYAK RM3.00.. tak kan ko tak eksaited.. kahkah..
lalu aku pun angkat sebekas tempoyak tu.. dah nak masuk sepuluh hari tempoyak tu menjadi 
peneman aku berbuka... haruslah berselera.. hihi.. 
btw, tempoyak ni ada pantangnya kalo aku tak silaplah.. 
kalo nak cedok tempoyak dari bekas tu kena guna sudu yang belum digunakan.. 
maknanya tiada lagi bekas2 makanan yang melekat kat sudu tue.. 
takut2 akan buat tempoyak tu rosak aka basi sebab ada bendasing kann.. 
aku..?? aku cedok guna pisau jak.. pisau yg berharga rm2.00 beli kat kedai rm2.00 jenama kiwi taw!! bukan pisau tumpul.. HAHA!! ni semua sebab kes tiada sudu di rumah.. HAHAA..!

next..?? 

ni jus tembikai aka jus timun..
ekceli, salah satu perniagaan yang laris kat bazar ialah gerai air... 
nak dijadikan cerita, gerai air kat bazar di tapah ni kuat sangat nak pengaruh org supaya beli..
hari pertama aku dtg aku tertipu sebab pak cik tu ckp, dik belilah dik 2 bungkus rm3.. 
nak tutup dah ni.. kami jual murah... 
so, aku dengan yakinnya pun mempengaruhi housemate aku pilih air apa yang dia nak..
keesokannya pula, aku lalu lagi kat gerai tu.. tetap pak cik tu nak pengaruh org yg lalu lalang..
dik, pilihlah dik... promosi 2 bungkus rm3.. nak habis dah ni.. 
kali ni, aku bersuara.. semalam alasan pak cik 2 bungkus rm3 sebab dah nak tutup..
ari ni alasan sebab nak habis.. ke memang pak cik jual harga mcm tu..?? HAHA..!
housemate aku cuit, then kami pun berlalu.. aku gelak tgk housemate aku.. kahkah..

so, apa kaitan gmbr dia atas..?? HAHA.. entahlah.. 
ekceli, semalam housemate aku pilih jus tembikai, tiba2 hari ini pun jus tembikai walaupun bnyk lagi jus yg ada depan mata dia masa tu..?? ko rasa kenapa..? sebab rasanya performlah!!! huhu..
btw, ada tips kalo buat jus kat rumah korang sendiri.. 
kalo buat jus kena minum terus sejurus selesai disediakan.. sebabnya, jus buah ni cepat teroksida.. maknanya, vitamin2 yang ada dalam jus tu akan hilang.. jangan simpan lama2 k..

oklah.. oklah.. tulang belakang aku pun dah mula rasa sakit duduk kat atas kerusi kecil ni...
tambah2 lagi lampu kuning yang malap kat atas ni sangat menggoda mata..
sok, dah masuk minggu ke3 praktikal.. kena perform pakai blazer bagai.. 
perhimpunan rasmilah katakan.. huhu.. moga urusan minggu ni akan dipermudahkan..
oh ya, lusa pada hari selasa aku punya penilai dari upsi nak dtg menziarah.. 
nak tgk aku mengajar katanya, harap2 lah PnP berjalan lancar.. hihi.. 
k lah, jumpa next entry yaa.. tengslah baca coretan yang tidak seberapa ni.. 
selamat malam chinta..!

p/s : entah bila dapat berbuka dengan spageti.. untunglah.....

1 comment:

Nurliyana Adnan said...

pembaca setia nie.. well, crita tempoyak tu ja xleh blah.huhu. *sbb x makan duriaan. smga smuanya slmt ckgu~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...