Friday, August 30, 2013

#11 KONBOKESYEN

Assalamualaikum wbt...

hoi.. hoi.. hahaha.. ari ni guwa maw guna perkataan guwa untuk kata ganti diri nama guwa..
ehh.. mcm pelik jak bila sebut banyak2 kali.. guwa.. guwa.. guwa.. (kan?)
so, di malam yang penuh keheningan ini.. bertemankan dentuman bilah kipas yang deras..
sesambil udara nyaman dari luar memenuhi ruang bilik kecik guwa ni..
telah menarik minat hormon 'Blogoroid' guwa untuk dirembeskan...
aiihhhh.. =.=' payah kalo mcm ni.. 

************************

Konbokeshen atau lebih saintifiknya Konvokesyen merupakan satu majlis untuk meraihkan 
pelajar-pelajar yang telah berjaya menamatkan pelajaran dalam bidang dan tahap memasing..
atau lebih mudahnya, hari untuk menerima skroll kemenangan (katanya) 
setelah berhempas pulas menuntut elmu 
(walaupun keja ko duduk kat U tu hanya memain jak) 
bukan semua lah tapi*
hari yang bahagia bertemu sanak saudara *ala2 hari raya* bertemu sahabat handai
yang telah lama berpisah (lebih kurang 10 tahun barangkali.. perasaannyalah) 
untuk naik ke pentas bergambar bersama 
Canselor (rezeki namanya.. eh, bukan canselor tu nama Rezeki taw..) 
yg kurang nasib tu dapat bergambar dengan Dekan atau Naib Canselor pun kira ok lah... 
*merepek*

****************************

tapi kan, satu jak dari dulu guwa tertanya2.. kenapa topi konbo ni mesti 4 segi arrr..??
kenapa bukan bulat..?? bentuk kon aiskrim kah... tiga segi kah.. hurmm..
pastu, part ambik gmbr tu plak akan baling topi kat udara.. pelik.. tapi seronok tgk..
memasing hepi dengan muka bangga gilerr.. (ok.. aku jeles)
kalo guwa jawab soalan ni, guwa akan jawab baling sebab terpedaya dengan org2 sebelum ni.. 
dorang buat mcm tu, guwa pun baling lah... (kot2 kuar duit dari topi tu kan) huntongg..
tapi, entahlah apa jawapan korang kan.. terpulang.. (x dapat markah pun)

ok.. guwa nak citer suasana konbo ni kat korang.. yerlah.. 
guwa taw, guwa tak rasa lagi sebagai penerima skroll tue.. tapi sejak guwa duk upsi tu,
guwa dah pi 2 kali majlis konbokeshen kat sana... ko hadoo..? takdo.. senyap!!
motif pi..?? sebab meraihkan kegembiraan para senior guwa yang diraihkan masa itu..
sekali guwa hadir semasa konbo kat SITC.. sekali kat Dewan Besar Kampus baru..
Ok, bagi yang tak duk upsi tu... korang wat2 tahu jerr lerr tempat tuh... kehkeh..

malangnya, tahun ini guwa tidak bernasib baik... sebab guwa duk jauh dari UPSI..
makanya, guwa tak dapat hadir untuk kongsi kegembiraan para senior guwa yang diraihkan..
*ok.. dah start sedih...*
apa pun, guwa harap moga majlis konbokeshen tahun ni berjalan lancar... amin..

**************************

ni suasana yang guwa maw kongsikan kat korang semua (bajet ramai followers)..

1. Gerai jualan bebunga patung... haaaaaaa.. ni kompom kaya raya para peniaga bunga masa tue..
terutama yang duk kat cameron (Teh?)... habis, bunga kat atas bukit sana.. bunga2 ni selalunya akan diberikan kepada yang diraihkan.. ekceli, untuk nmpk cantik semasa bergmbr jak.. 
tak lah nmpk kosong.. cengituh ke..? eh, taklah.. 
sebagai hadiah untuk nmpk ceria.. (cantik tak rima dia.. haha..)
selalunya, kalo bunga yang ada teddy tu harga around rm40-50.. (pernah beli okehh)
kalo yang kecik sikit kurang lagi harganya.. hehe.. so??? pilihlah pilihhhhh..

2. nampak tak..?? nampak tak..? ada kerabat diraja datanggg... haaa...
selalunya, Canselor yang akan duk kat kerusi kuning tue.. 
kat UPSI kalo guwa tak silap, canselornya pompuan.. hehhe..
so, Canselor akan bagi skroll hanya pada hari pertama... 
jadi, bertuahlah kepada kos2 yang terpilih untuk giliran hari pertama... fuiyooo..
(guwa difahamkan senior2 guwa kos Geografi antara yang bertuah)  
TAHNIAH!!

korang ada canselor lawa macam ni..?? tak hado kan..?? haaa... 
3. haaa... kan guwa dah ckp... mesti main baling2 topi kat atas.. =.='
guwa pun tak faham... hahaha.. ini jugak suasana pada hari konbo nnt.. siyes..
dorang akan berarak kuar dari dewan besar secara berkumpulan mengikut kursus.. 
(masa tu, mata korang akan melilau dengan gediknya mencari org yang korang cari)
then, pegi satu tempat untuk tangkap gambar beramai2.. 
masa ni lah air mata korang akan deras mengalir.. sbb..? 
gembira atas kejayaan.. selain itu..?? paham2 jak lah.. malas nak oyak..

******************************

UCAPAN GUWA UNTUK SENIOR2 GUWA: 


kat atas ni post guwa dahulu kala semasa mereka praktikal.. 
skrg ni, turn guwa plak praktikal dan dorang ni konbo..! (cepatnya masa berlalu)


guwa harap korang terus berjaya sampai bila2... 
jadi bakal pendidik yang berjaya dan berbakti kepada anak bangsa.. (ok.. patriotik!)
maafkan guwa sebab x dapat balik meraihkan korang bersama2..
guwa doakan dari jauh sahaja... 
(akceli kalo guwa turun TM pun kompom korang tak layan guwa.. guwa taw!!)
HAHAHA..


***************************

ok.. penangan air kopi O limau tadi masih terkesan pada mata guwa.. 
guwa maw sambung wat RPH... guwa maw KONBO tahun depan!!!!!!!!
bai..

p/s : entry kali ni macam gampang! cilak*! hahahah..

4 comments:

Nurliyana Adnan said...

syam, konbokesyen tu bm ke?. haha. sbb x pernah dgr.. ke mmg saja tulis mcm tu?.

SyamDY De Sabahan said...

haha.. sesaja...

achik said...

penulisan agak bagus ..
sure respon sham : motif ?

:) ..

SyamDY De Sabahan said...

hahaha.. motif sgt kan... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...